Vajon mi lesz

IMG_5048

Sérülékeny játék a Figurák Színjátszó Társulat előadása. Nem tartja meg érdekes cselekmény vagy erős forma. Legfőbb értéke a rokonszenves és érdekes színészegyéniségek rezdüléses és intim játéka. Tegnap nem futott jó formát a produkció. Onnan tudom, hogy láttam korábban, és emlékszem még törékeny szépségére.

Tennesse Williams alakjait jellemző titokzatosság, itt meghatározatlanság. Nem tudjuk meg kicsoda ez a két ember, rejtély hogyan ismerték meg egymást. Anya és fia, testvérek, szeretők, barátok, gondozó és ápolt? „Az általában – kaotikus és értelmetlen? A általában mindenbe belekezd, de semmit nem fejez be.” – írja Sztanyiszlavszkij. Dráma és előadás eldöntetlenségei könnyen általános színjátékká ronthatják a színészi munkát.

A titokfejtés izgalmát ígéri dráma és előadás, de mégsem fedi fel a rejtvényt. Alig valamivel többet tudunk meg erről a két elesett és egymásba kapaszkodó, de talpra állni képtelen emberről, mint amikor meglátjuk őket. Sárkány Orsolya az ágyban hever bódultan. (Sajnos már a konferansz alatt is, ez nem túl szerencsés indítás színházi és életvalóság rosszízűen összekeveredik.) Majd felriad és gyógyszert vesz be. A szoba rendetlen, elhanyagolt, ő pedig pongyolában van. Első pillanatban tudható, hogy jóideje nem mozdul ki, később csak az derül ki, hogy többé már nem is fog. A Férfi Hadnagy Gábor, idétlen táskáját pajzsként maga elé tartja, bőrövét idegesen morzsolgatja. Nem néz a másikra, s hebegve, dadogva szól, elvékonyodott és bizonytalan hangon. Az alacsony státusz, a behódolás legdirektebb gesztusait hozza.

A két figura, és viszonyuk alig változik. Nincsenek fordulatok, nincs státuszváltás, vagy új meccsek, szándékok és stratégiák. Végül megértjük, hogy az asszony azért szidja, gyötri barátját, hogy el tudjanak egymástól szakadni: a Férfi élni tudjon akkor is, ha ő már nem lesz.

Sajnos a dráma monokróm szomorúsága önsajnáló játékra csábít. Alig van hálátlanabb színészi feladat, mint a fizikai fájdalom érzékeltetése, az életbúcsú, a lemondás megmutatása, főleg, ha ezeket nem ellenpontozza humor vagy intenzitás.

Mégis, amikor először láttam az előadást mindezt felülírta a két szereplő személyes varázsa, a játékból és történetből is fakadó emberség. Megkapó volt az örök vesztesek figyelme, egymás felé fordulása. Kár, hogy tegnap ebből kevés látszott.